Monday, February 7, 2011

Petua Hilangkan Mabuk Hamil

 

Mabuk hamil kebiasaannya berlaku pada trimester pertama iaitu sehingga sekitar minggu ke 16 dan ada juga kes mabuk hamil/morning sickness ini berterusan sehingga saat melahirkan. Semoga ibu hamil sekalian tabah dengan dugaan ini ya...Semoga petua-petua di bawah dapat membantu anda mengatasi mabuk hamil ini.

 

Petua 1:

Bagi wanita hamil yang sedang mengalami alahan teruk, Dapatkan sebatang serai, dua inci kulit kayu manis dan bunga cengkih. Masukkan di dalam gelas berisi air panas. Tutup rapat. Minum apabila air tersebut sejuk sepenuhnya. Amalkan dua kali seminggu. Insya-Allah, muntah dan loya akan beransur hilang. (sumber: Pa & Ma)

 

Petua 2:

Untuk mengatasi mabuk hamil, anda minumlah air suam, jangan sesekali minum air yg berlemak seperti susu dan kacang soya, makan asam dgn kuantiti yg sedikit2 dan biskut keras satu jam sekali insyaAllah boleh mengatasi masalah ini. (sumber: buku 'Rahsia, Petua dan Rawatan Semasa Hamil dan Dalam Pantang')


Petua 3:

Petua ke 3 ini seakan sama dengan petua pertama, cuma ia ditambah beberapa bahan lain & lebih rasa manis & mesra tekak :). Rendam seinci halia, sebatang serai, 2 kuntum bunga cengkih, kulit kayu manis dan seketul gula batu di dalam segelas air mendidih. Tutup dan biarkan semalaman. Amalkan minum pada waktu pagi dan malam, insyaAllah rasa loya/mual dapat dikurangkan. (Sumber: Blog Petua Lama) 

 

Petua 4:

Buah pala juga boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan rasa loya, atau tanda-tanda lain yang berkaitan dengan sakit kepala atau migrain. Kepada mereka yang berada di kawasan Utara mungkin agak mudah untuk memperolehi Buah Pala ini. Bagi mereka yang berada di kawasan Selatan/Johor agak sukar sedikit. 

 

Petua 5: 

Amalkan minum sesudu teh madu di sebelah pagi, dan sesudu di waktu malam (optional). Ambil semasa perut kosong. pastikan anda tidak mengambil apa-apa minuman atau makanan setengah jam selepas minum madu. Madu berupaya meningkatkan hemoglobin dalam darah. Hemoglobin merupakan protein yang terdapat dalam sel-sel darah merah yang memainkan peranan penting dalam membawa oksigen ke seluruh jaringan tubuh. Hemoglobin rendah, otak kurang oksigen dan menyebabkan pening/mabuk (sumber: Blog Laman Seri).

Selamat Mencuba & take care!

 


 

4 comments:

  1. Wah wah wah.. best ni. Errrr ada tak petua nak kempiskan perut. Perut aku dah kempis sket setelah amalkan petua collagen ko tu.. wekekekeke.

    ReplyDelete
  2. me singgah baca entry sambil click HB :)

    ReplyDelete
  3. dah baca.... tengah pilih nak amalkan yg mana sambil klik HB..

    ReplyDelete
  4. Thanks ye mama zharfan & ummi liza atas balasan HB Click :) utk mama syadiyah pulak tunggu di episode2 akan dtg ye..hehe....

    ReplyDelete