Saturday, February 5, 2011

Petua Memudahkan Ibu Bersalin

Setiap ibu yang hamil tentu berharap mereka akan dapat melahirkan bayi mereka dengan mudah dan selamat, apabila tiba waktu untuk bersalin..itu sudah semestinya kan! :) Di sini saya ingin berkongsi petua yg diperolehi dari orang tua-tua dan yang terbaru dari pembacaan saya dalam buku bertajuk Rahsia, Petua & Rawatan Semasa Hamil & Dalam Pantang ~Puan Amina Haji Noor. Untuk mengatasi masalah ini, sebagai ibu anda janganlah berasa bimbang kerana petua tradisional ini (disamping doa yang kita amalkan seharian) mungkin boleh membantu anda untuk melahirkan bayi dengan mudah dan selamat.

Apabila kandungan mencapai usia enam bulan ke atas, anda usahakanlah minum minyak kelapa. Menurut bidan kampung, dengan meminum minyak kelapa asli boleh memudahkan ibu bersalin. Selain dari itu minum air kelapa juga memudahkan ibu bersalin (amalkan setelah usia kandungan mencecah 8 bulan ke atas).

Cara Menyediakan Minyak Kelapa :

Sediakan kelapa tua beberapa biji, parut dan ambil santannya, setelah itu masaklah sehingga mengeluarkan minyak. Simpan minyak itu di dalam botol setelah disejukkan. Minyak ini perlu diminum apabila usia kandungan mencecah enam bulan. Usahakan minum minyak kelapa ini satu sudu teh tiga kali seminggu, sehingga kandungan anda sembilan bulan. InsyaAllah anda akan mudah melahirkan anak disamping amalan doa.

Semoga anda selamat melahirkan bayi yang sihat & si ibu juga dalam keadaan sihat hendakNya..Amin..


2 comments:

  1. Salam kenal tuan rumah,
    Izza jelita..menarik petua ini.Boleh akak share? kalau boleh sila tulis kat cbox akak ya.

    ReplyDelete
  2. salam kak Melur Jelita :) err..cbox tu apa kak? hehe saya masih baru dlm dunia blogger ni...anyway.. anyhow.. mana yg baik kat blog saya ni sudi2kanlah share ye...saya ok saje :) saya dh follow blog Kak Melur Jelita :)

    ReplyDelete